Rajasthan, oh mooie Rajasthan!

RAJASTHAN, de staat (of kan ik beter zeggen het ‘land’ aangezien het net zo groot is als Duitsland?!) van de kamelen, de reuzachtige forten, de pittoresque paleizen en natuurlijk de Maharajas. Voor mij persoonlijk was het een reis door een soort van steppe, oftewel een groene woestijn, in combinatie met een sprookje van 1000 en een nacht waar ontzettend vriendelijke mensen in meespelen. Maar ik zal bij het begin beginnen..

Het ging met de trein vanuit Amritsar naar Delhi. In Delhi ging het met de Taxi naar Old-Delhi Railway Station en zoals in 99 van de 100 gevallen had de trein vertraging. Om half drie ’s nachts ging het verder, naar Jaipur. Ik heb nog geen goed moment gevonden om foto's van het treinreizen/de treinen te maken, maar ze zullen er ooit aankomen. Treinreizen in India is een blog voor zichzelf!

Het ging naar Jaipur, 'The Pink City'. De hoofdstad van Rajasthan en toch wel zoals ik het me voorgesteld had, overal vind je mooie poorten en torentjes, allemaal in die oosterse stijl.. De stad zelf is niet echt roze, het is meer de stadsmuren en de oude stad die een of andere (vage) rode kleur heeft waarvan het 'pink' genoemd word. Ik moet wel zeggen dat ze er niet zo goed mee omgaan, met hun mooie gebouwen, veel prachtige bouwwerken lijken bijna inelkaar te storten. Maar goed, that's India.

Na een nachtje ging het alweer treinend verder, naar Bikaner. Daar had ik de eerste keer een beetje pech, was namelijk twee daagjes toch wel erg ziek. Ik bespaar jullie de details en hou het op: backpacker-ziekte-die-heel-vaak-voorkomt-in-india. Ondanks dat ging het wel nog naar Deshnok, naar de Karni-Mata ratten temple (niet echt mijn ding..) waar de legende gaat dat kinderen van een bepaalde Hindoeistische kaste uit debuurt zijn gereincarneerd in ratten.Vandaar dat ze door iedereenop handen gedragenworden. De bezoekersbrengen kokosnoten en zoetwaren mee als offers voor de ratten waardoor het ook geen wonder is datde rattende heilige tempel nooit verlaten!

Na vier daagjes een beetje rustig aan gedaan te hebben ging het verder naar Jodphur, de blauwe stad, die ook echt blauw is! Foto's heb ik niet gemaakt in Jodphur aangezien de treinreis nogal vermoeiend was en we blij waren dat we in Jodphur waren. Na een nachtje ging het dan ook weer verder naar Pushkar, had eigenlijk toch wel wat langer in de blauwe stad willen blijven maar de kamelen riepen! De Camel Fair startte namelijk de 14de, en dan begint het onderhandelen. Ik wist niet echt wat ik me onder die Camel Fair moest voorstellen, wilde er eerst niet eens perse naar toe maar het was echt geweldig!Hoeveel kamelen er nu precies waren, ik weeet het niet, en ik denk dat niemand het precies weet (ik schat tussen de 5.000 en 10.000..), en dan had je ook nog alle paarden (nog eens 5.000) en natuurlijk alle bezoekers, dus het was wel een groot spectacel.


Of er nu 10.000 of 15.000 kamelen waren, daar ging het mij helemaal niet om, gewoon die hele sfeer van het onderhandelen, verkopen en kopen deed het hem. Al die mannen die voor hun primitieve tentjes Chai drinken, de geur van versgebakken chapati's over het vuur, en dan al die ontzettend aardige mensen (en kamelen!).. Er zijn vrouwen die willen dat je een foto van ze maakt om daarna geld te kunnen innen, maar de meeste locals die vanuit een of ander klein dorpje met hun kamelen en/of paarden komen aanzetten vinden het geweldig als je een foto van hun maakt en met handen en voeten met ze probeert te communiceren. De Camel Fair zelf is best toeristisch opgezet, met Turban en Moustache wedstrijden (meters lang!) en natuurlijk kun je overal een Camel Safari maken, er zijn soort van kermis attracties en natuurlijk heel veel kraampjes. Maar des te verder je in het echte gebeuren duikt, des te moeilijker is het om weer uit die sferen te komen.

Nu de laatste 3 dagen zijn aangebroken word het steeds touristischer en verdwijnen de handelaren met hun families weer naar hun woonplaats, en ook ik ga verder aangezien het mij te kermis-achtig word en er serieus steeds meer slangenbezweerders rond lopen..

Peter is vandaag terug naar Jaipur gegaan (zal hem wel nog in januari in Nepal/Kathamandu tegenkomen), en ik ga strakjes samen met Kirsty (26, Australie) richting Udaipur. Het Venetie van het oosten.. De meest romantische stad van India, en tevens mijn laatste plaatsje in Rajasthan. Ik ben benieuwd!

Heel veel liefs,
Juli

P.s. De lang verwachte foto van Peter staat in t album van Rajasthan!

Reacties

Reacties

Esther Urlings

Jaaaa wat een superleuk verhaal weer! Ik ben stikjaloers!

De foto's zijn prachtig, en Peter is niet verkeerd geloof ik..;)
Geniet ervan lieve Jule en tot snel!
xxxx

Limmie

Heee Juli!
Ik hoop dat je je inmiddels weer beter (lees: top fit) voelt! Wat vet met zoveel kamelen! Ik vond die laatste foto toch wel heel schattig en grappig, zo'n helemaal opgemaakte kameel haha. En goed dat je een foto van Peter hebt gemaakt, net voor hij weg is. Praat Kirsty wel rustiger?:P
Ik ben ook heel benieuwd hoe het zal zijn in de romantische stad Udaipur!
Niet weer ziek worden he Juli, take care :) Liefs x

Nadine

Foto's zeggen meer dan duizend woorden, echt heel mooi!

Tonneke

O Jule wat een mooie foto's! En wat een avonturen allemaal. Ik hoop dat je weer helemaal bent opgeknapt.

groetjes,

Tonneke

Kris

Ah, daar ben je dan! Tsja, wat moet ik zeggen? Het is weer geweldig. Maar serieus, die foto's!!! WOW! Fantastisch mooi, portretten echt, wat een karakteristiek spreekt daar uit.
Margot vroeg nog naar je (ik had haar aan de telefoon afgelopen week), dus ik heb haar even uitgebreid verslag gedaan over wat je allemaal aan het doen was!

Kusjes en veel liefs!

Tiny

Hallo Jule,
Wat heerlijk om jouw verhaal te lezen. Zo herkenbaar allemaal. Je moet er geweest zijn om het allemaal te geloven. Die rattentempel en alle andere bijzondere tempels waar gelovigen voedsel naar toe brengen en waar je je schoenen moet uitdoen wil je naar binnen gaan. Wij westerse mensen kunnen ons daar niets bij voorstellen. Geniet er van en blijf ons verhalen sturen.

Til en Maurice

Heerlijke verhalen en geweldige foto's wij zijn echt onder de indruk. Dat je ziek werd is wel een beetje "scheisse" maar dan heb je dat achter de rug want vroeg of laat moet het toch gebeuren. Fijne reis en heeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel groeten Maurice

Renate

Hallo Jule, schön dass es dir wieder besser geht! Hast ja in der kurzen zeit schon eine Menge erlebt und gesehen-die Fotos sprechen ja für sich...
Waren gestern in Bonn auf dem Weihnachtsmarkt, hier beginnt so langsam die Adventszeit-Kontrastprogramm zu deinem... Machs gut und pass auf dich auf! Liebe Grüße Renate

femke

die kamelen allemaal hahaha lijkt me echt heel grappig om eens te zien! dus je hebt weer een nieuwe reisgenoot gevonden! :D dan ga ik zo maar eens even die foto van peter bekijken :P trouwens dat met die ratten was dat niet heeeel erg vies en ja met die slangenbezweerders moest je maar kijken dat je weg kwam he haha nog geen slang tegengekomen trouwens? Veeeel plezier in Udaipur! XXXX

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!