Een begin vol verrassingen

Mijn vlucht verliep opzich wel prima, maar veel kunnen slapen kon ik jammergenoeg niet. Vanuit Duesseldorf naar London was alles super, maar van London naar Delhi had ik nogal veel kleine schreeuwende kinderen en een slaapwandelende sikh in t vliegtuig.InDelhi aangekomen wasde prepaid-taxi-stand snel gevonden en natwee uurtjes taxi rijden was ik dan ook eindelijk inMajnu Ka Tilla(hettibetaans gedeelte van Delhi) aangekomen. Ik had me op het ergste voorbereid, aangezien Delhi altijd wel voorverrassingen goed is. Maar hetwas een erg rustig wijkje, met veel buddistische monniken en verder weinig touristen.Ikvoelde me er eigenlijk wel meteen op mijngemak.

Ik was eigenlijk pas net in Delhi, werd ik (nog op mijn nederlandse) nummer gebeld.. 'Hello Jule? Here is Tani, your friend from Ladakh. I'm coming to Delhi tomorrow..'Een betere timingkon er amper zijn! Dus, de volgendedageerst nog even een Indiase simkaart gekocht. Datevenveranderde in een paar uurtjes, aangezienze in Indiaeen pasfoto en een kopie van jepaspoortvragen voordat jijeen simkaart krijgt. Met een Indiaas nummer ging het dan richting Tani. Aangezien er vaker monniken van het Spitukh klooster naar Delhi komen hebben ze in de buurt van eenkleine tempel,twee kamers gekochtwaar de monnikenaltijd kunnen verblijven.Nog toevalliger dat het ook nog eens super dicht bij mij in de buurt was.Bij Tani aangekomen werd er eerst lunch voor me gemaakt,zodat we erna op bezoek konden gaan bij eenhogere Monnik. In de tussentijd heb ik nog met Ravi (onze Xplore gids van twee jaar geleden gebeld) en hij had 's avonds tijd om met mij te gaan uiteten, en als je toch eenmaal in Delhi bent.. waarom zou je dat dan niet doen?! Met de Metro ging het naar Connaught Place (hetbuissniss centrum van India) en vanuit daar nog een keertje met de tuk-tuk naar het restaurant. Ik had me er eigenlijk nietecht opvoorbereid dat het zo chique zou zijn, maar met een lift ging hetzeker 10 etages hoog om dan t beste uitzicht over Delhi ooit te hebben! Het eten was ook heerlijk, volgens mij heb ik nog nooit zoveel gegeten. En dan niet omdat ik het zelf wilde, maar omdat de bedienden gewoon telkens bleven opscheppen.. Zelf betalen mocht ik niet, ik was immers een guest in India.

Mijn laatste dagje in Delhi hadTani voor mij met een sightseeing tour ingevuld. Met een Taxi ging het eerst richting begraafplaats van Gandi, dan richting Qutb Minar,naar de Lotus Tempel en uiteinelijk naar de IndiaGate. We waren met zn 3tjes, de monnik die altijd in Delhi leefde (Sonam) was ook meegegaan, en het waseengeweldige dag. Buddhistische monniken zijn gewoon, ja onbeschrijfelijk? Of we nu rondliepen, of we foto's maakten of gewoon in het gras zaten te praten.. Ik werd natuurlijk ook hier weer eens trakteerd, wat ik helemaal niet leuk vond! Aangezien 'foreigners' bij entrees vaak maar 10 rupees (20 cent) moeten betalenmaar touristen250 rupees, dat zijn rond de 4 euro!! We zijn ook nog samen gaan eten, met de taxi chauffeur, aangezien Tani de taxi voor de hele dag had geregeld en zoiets heb ik nog nooit meegemaakt. Het was een soort Kantine alleen maar voor Indiase mensen. Je betaalde 80 rupees voor het eten, en ja, ik weet niet goed hoe ik het allemaal moet beschrijven. Je komt binnen, koopt een kaartje, gaat in de rij staan zodat je ergens kunt gaan zitten. Dan krijg je een bord met 12 verschillende dingen, vraag me niet wat het allemaal was, want ik heb geen flauw idee. Je krijgt rijst en verschillende soorten brood en ze blijven je maar bijvullen. Maar jullie moeten je dus voorstellen dat elk 'ding' door iemand anders bijgevuld wordt, en ze dus gewoon door het hele restaurant (ahum) roepen of je nog iets wilt hebben, en ookal zeg je niks ze vullen dat wat leeg is gewoon bij. Ik vond het hilarisch om mee te maken, de monniken vonden mij ook erg amusant aangezien ik wel alles proefde maar lang niet alles lekker vond/kon eten (wat betreft de scherpte).

's Avonds werd ik nog uitgezwaaid door Tani en Sonam en stapte ik samen met Jan, die voor een jaartje in Delhi studeert,ende drieTibetaanse 'peetkinderen' van Maria Blumencron inde bus naar Dharamsala. Het weer was erg fijn in Delhi, niet te warm, niet te koud en rond eenuur ofvierin de middag echt heerlijk. In Dharamsala is hetdat niet meer kouder..Aangezien het echt in de bergen ligt is het vaak bewolkt, maar als de zoner dan is, is het ook echtheel warm.We kwamenna twaalf uurtjes bussen eindelijk in de woonplaats van de Dalai Lama aan, geslapenhadik amperookal zaten we voorin. Veel tijd om te rusten hadden we niet, aangezien het festival al was begonnenen niemand precies wist hoelaat deDalai Lama zou gaan speechen. Ik ging een uurtje slapen en toen was ik dus in feite al te laat, erreden namelijk door al diedrukte die boven bij hetfestival -omdatde Tibetaanse Kinder Dorpen 50jaar bestonden - was ontstaan, geentaxi's meer. Ik besloot om te gaan lopen,kreeg een motorlift aangeboden en was toch nogop tijd! Veel van de speech van de Dalai Lama, die een heel uur duurde, verstond ik natuurlijk niet..aangezien hijTibetaans praatte.Daarna hebben Jan en ik wel nog de zus van de Dalai Lama mogen begroetten en verder waren er gewoon super veel mensen. Kinderen, families en monniken. Heel veel eetkraampjes en natuurlijk, zoals bij elk feest, erg veelverschillende soortendansperformances en gezang. De studenten van TCV performden zelf maar keken natuurlijk ook, en hoeongeloofwaardig het ook mag klinken op een gegeven moment zie ik daar gewoon Kunzes zitten! (voor de onwetenden, een vriendin die 2 jaar geleden nogop TCV inLadakh zat) Ik had haarwel nog gemaild dat ik zou komen maar ze gebruikt internet zo weinig dat ze dat niet had gelezen! Het was echt een super leuk weerzien maar omdat het alleen maar verplicht was voor haar had ze niet heel veeltijd, maar gelukkig weet ik nuin welk 'huis' ze woont en ga ik er morgenweer langs!

Moe, maar gelukkig, liep ik terug naar 'het centrum', samen met een Monnik die mij meteen uitnodigde om bij een kop thee te komen drinken, en ookal was ik nog zo moe, dat aanbod kun je gewoon niet afslaan. Na een kopje thee, wat koekjes en een rondleiding door het klooster ging het dan voor mij richting guest housje. Maar ik moest hem wel beloven om morgen avond, te komen eten bij hem! Waarom hij mij uitnodigde? 'You have good Karma' antwoorde hij.

Ik zou nu nog tig verhalen kunnen vertellen over de eerste paar dagen, maar volgens mij hebben jullie wel in de gaten dat ik een fantastisch begin van mijn reis heb gehad en dat ik het op de een of andere manier toch wel druk heb. Ik probeer nu nog foto's erop te zetten, anders moet dat tot het volgende plaatsje wachten.

Heel veel liefs vanuit India!
Juli

Reacties

Reacties

Tom

Juli!

Superleuk om je verhalen te horen! Poeh, wat heb je al veel gedaan!! Ik ben jaloers op je!
Wat leuk dat je de zus van de Dalai Lama nog hebt kunnen spreken, en dat je al zoveel etentjes en ontmoetingen hebt gehad...
Heel veel plezier en ik verheug me al op je nieuwe avonturen!

Groetjes uit het verre Voerendaal,
Tom
ps. You do indeed have a good Karma!
ps2. De telefoon doet het dus inderdaad, hè? :P

Nadine

Ja Juli, je hebt het straks nog drukker dan wij allemaal tezamen! Natuurlijk wel super leuk dat het meteen bevalt en dat die mensen daar zo aardig zijn (ik had natuurlijk niet anders verwacht ;)). Leuk om zo je berichtjes te lezen! Tot snel op één of andere manier van digitale communicatie! Liefs, Nadine

Niki

Hee Jule!! Wat fijn dat je het zo naar je zin hebt! Zie je wel, je druk maken was nergens voor nodig! Echt heel leuk dat je de dalai lama weer gezien hebt. Ik kan helemaal niet voorstellen hoe het er in zo'n land aan toe gaat, maar het klinkt echt heel leuk! Lijkt me heel goed voor 'ons westerlingen' om zo'n reis te maken haha. En wat een compliment van die Monnik dat hij jou zo aardig vond. Maar dat wisten we allang he, dat jij een good karma had:P. Nog heel veel plezier op je reis en ik blijf je blog volgen!
Dikke kus!

Limmie

Juli!
Het klinkt echt super daar in India! Je vertelt je verhaaltjes altijd zo leuk dat ik het aan een stuk door 'uitlees', zie dan altijd zo'n reisfilmpje voor me :P Super grappig dat je de hele tijd bleef eten (dat beeld kreeg ik haha) en dat het de hele tijd werd bijgeschept! Je hebt zo te lezen mooi, nuttige, goed gevulde dagen. Ook leuk dat je per toeval oude bekende tegenkwam :)
Je zult waarschijnlijk nog heel wat avonturen beleven die je niet allemaal kunt vertellen (en ook door meer mensen worden uitgenodigd vanwege je goede Karma!), maar ik kijk al weer uit naar je volgende verhaal!
Veel liefs, Limmie

Maurice en Til

Jij maakt ons behoorlijk jaloers daar in het verre Dharamsala. We zouden zo weer de koffers kunnen pakken en vetrekken. Afgelopen zondag hadden we de energie niet meer om naar Dusseldorf te gaan. Wel jammer ik had je nog een goede reis willen wensen. Als je nog in Dharamsala bent ga dan op het pleinje in het midden van het dorp bij Coffee-deej een cappuchino drinken. De beste van India echt waar.
groeten van Til en Maurice

Robjuh

Leuk dat je zoveel al meemaakt in je eerste paar dagen en dat je zo goed ontvangen word. zeer zeker leuk dat je oude bekenden weer ziet!

en dat You have good Karma :P dat geloof ik hem wel :)

hier is niet veel aan de hand! ben wel gister met de explorers naar bobbejaanland geweest en heb daar om 22:00 uur een super sjiek vuurwerk gezien!

tot het volgende verhaaltje dan maar :)

Gr Rob

Familie Mees

Hallo Jule,
Net de nieuwsbrief ontvangen van de Poolduikers.
Fijn dat er een link was naar je weblog. Leuk was het verhaal te lezen over je aankomst.
Geniet van de komende maanden. Ben voorzichtig en kom gezond terug. Zullen met spanning je verhalen blijven volgen.
Groetjes Gerda

Kris

Oh Juli!!! Wat ben ik blij dat het zo goed gaat! Dat is even wat anders dan Nepal afgelopen jaar. Echt super fijn! Je hebt nu al zo veel leuke dingen meegemaakt! Echt geweldig allemaal, wat een toevalligheden, komt vast door je karma ;) Die monniken in Delhi, uiteten met Ravi en dan zie je ook nog Kunzes!
Bedankt voor je mooie verslag, ik voelde me bijna ter plaatse!!
Hopelijk tot heel snel (op papier dan... :p),
Geniet ervan!
Heel veel liefs xxx!

Leonie

Heee Jule!
Woow wat heb je al veel gedaan!
En leuk dat je alle mensen van vorige jaren weer terugziet! :D
Het klinkt (nu al) allemaal zo leuk en gastvrij daar he. Ben jaloers :)
Nog heel veel plezier en ik verheug me al op je volgende blog :D
xxx
Leonie

Esther

waaaaauw juul wat heb je t nu al superleuk en druk! ik ben echt jaloers, zit ik hier te lezen in mijn boek over culturen en samenlevingen en jij zit gewoon midden in een van die fantastische culturen!

heeeeel veel plezier succes en geluk nog, en tot je volgende blogbericht!
xxxx
esther

Janien, Demy en Marcel

Hoi!

leukleukleuk :D
Wij wensen je nog veel van zo'n dagen toe! en ook nog veel plezier natuuuuurlijk!

groetjes van ons, en ook van het Triviantspel haha

Caro

Hi Jule,
Kann zwar nicht so viel verstehen (aber ich habe volles Verständnis dass du nicht in 2 Sprachen schreibst...:))) aber ich bin so beeindruckt von deinem Mut, diese Reise und Erfahrung zu machen.... Und die Bilder sind sehr schön... Dieter hat mir dein Link gezeigt, ich habe es jetzt in meinen Favoriten, so dass ich von der Ferne bisschen teilhaben kann...
Viele Menschen denken sehr an dich von der Ferne...
Mach es gut... Du kannst echt stolz auf dich sein...
Liebe Grüße
Caro + Anna

Alexandra Smeets

hoi Jule,
wat een ontzettend leuk verhaal alweer. Ben zo vrij geweest om een klein stukje over jouw reis in de nieuwsbrief van SGE te zetten, met een link naar deze website. :)
Leuk ook dat je zoveel bekenden bent tegen gekomen, en dat zal de komende tijd vast en zeker nog heel vaak gebeuren. Over twee weken komt een aantal van onze gezamenlijke vrienden naar Nederland, ik verheug me erop hen weer te zien.
Jule, een superfijne tijd gewenst.... ik volg je op de voet.

groetjes,

Alexandra

Ghislaine Delahaye

Chère Jule,

C'est vraiment fantastique!
Het is echt niet te geloven wat je allemaal meemaakt. Wat een verrijking in je leven, zoals een Fransman het zou zeggen!
Het is super interessant om te lezen! Danzij jouw verslag maken we het zelf ook een beetje mee...
Hartelijk bedankt hiervoor!
Avec toutes mes amitiés,
Ghislaine Delahaye

Petertje

Hey Jule!

De laatste keer dat we ons zagen was het nog zo ver weg, en zou je het zeker nog wel halen om een keer naar ons huisje te komen kijken, haha.

En kijk nu nu alweer volop nieuwe verhalen van heel ver weg. Wel erg leuk om de verhalen zo te lezen! en vooral de foto's te bekijken!!
Veel plezier gewenst vanuit Spaubeek en ik hou je in de gaten;)

Groetjes Peter en Sylke!

Christiane Ant

Hallo Jule!
Schön, wieder von Dir aus Indien zu hören und teilnehmen zu können an Deinen Reiseberichten. So haben wir auch die Möglichkeit ein für uns unbekanntes Land etwas kennen zu lernen.
Ich bewundere Deinen Mut, wie Du ja weißt.
Und ich freue mich auf Deine weiteren Berichte.
Lass es Dir gut gehen!
Liebe Grüße von Felix, Lukas, Wolfgang und Christiane

José Maas

Hallo Jule,
Super wat jij nu al meemaakt. Als dat zo door gaat dan denk ik dat je nog tijd tekort komt.
Ik hoop dat we nog meer verhalen over je horen krijgen.
Zou zo naar India willen gaan.
groetjes,
José Maas

Maurice en Til

we zijn blij te lezen dat alles voorspoedig verloopt. hoe hou je het vol om deze indrukken te verwerken en dan moet je nog zo veel doen. op naar het volgende hoogte punt.
groeten uit een zeer warm en zonnig heerlen

Caro und Anna

Liebe Jule,
die Bilder sind so wunderschön, durch sie spürt man, das du dieses Land und ihre Leute liebst... Weiterhin wünschen wir dir alles liebe von der Ferne und hoffen, dir geht es gut...
Wir drücken dich!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!