Lichtjesfeest in Amritsarrrr

Eigenlijk veel langer dan verwacht ben ik 't mooie, rustige, fijne, geweldige Dharamsala gebleven maar ooit moest ik toch verder.. Na nog een dagje naar een waterval geweest te zijn ging het dan toch echt verder, terug naar het hete, stoffige, drukke, echte India! Een beetje eng vond ik het wel.. het ging immers nu HELEMAAL alleen verder, ofja dat dacht ik.

'S morgens rond een uur of tien, nog uitgezwaaid door Thupten, de monnik, ging het met de local bus eerst eens richting Local Busstand in Dharamsala. Daar ontmoette ik Peter, 21 jaar en uit Australie. Hij had precies tzelfde plan als ik, namelijk met de local bus naar Amritsar te gaan.. De bus kwam natuurlijk te laat, en we moesten ook zeker vier keer van bus wissellen maar we zijn er gekomen! Onderweg werden we wel onzettend vaak gevraagd of we broer en zus, vriend en vriendin of man en vrouw waren.. Waar we vandaan kwamen en hoe we heetten en natuurlijk of ze foto's van ons konden maken.

In Amritsar werden we meteen met ontzettend veel vuurwerk welkom geheten, en niet alleen veel vuurwerk. Ook veel te veel mensen. Het was er ontzettend druk. Er was namelijk weer eens een feest, Diwali/Divali (oftewel lichtjesfeest)! Het is een van de belangrijkste feesten in het hindoeisme en het wordt dan ook met de hele familie gevierd. Het is een feest voor iedereen, voor jong en oud, man en vrouw, arm en rijk en daarnaast het enige feest dat heel India verenigt. En waarom vieren ze het nou? Ze verwelkomen het licht in het leven, symbolisch betekend dat:“de overwinning van het goede over het kwade, overwinning van het licht over de duisternis, overwinning van de gelukzaligheid over de onwetendheid”. Vandaar dus ook dat in elk huis, elke stad en elk steegje kaarsjes brandden.

En toen we dus in Amritsar aankwamen, stroomden de mensen massaal naar de Gouden Tempel, het belangrijkste heiligdom van de Sikhs. Nja, na snel wat te hebben gegeten ging het ook voor ons naar de Gouden Tempel. De hele tempelcomplex was versierd met lichtjes en het was wel een hele ervaring om er bij te zijn en de sfeer te mogen proeven..

De volgende dag hebben we de Gouden Tempel nog eens overdag bekeken. Alle Sikhs willen namelijk minstens een keer in hun leven een keertje een slok van het water bij de Gouden Tempel hebben gedronken, en/of er een bad in hebben genomen.. Vandaar dat er families, kinderen maar vooral veel mannen in het water rondom de gouden tempel te vinden waren.

Voordat we de tempel inmochten moesten we eerst onze schoenen afgeven en onze voeten wassen, aangezien je alleen 'schoon' de tempel in mag. En je moest ook nog een hoofdbedekking dragen. Als de Sikhs de tempel in gaan raken ze als eerste met hun hoofd de grond aan en bidden. En als je dat zoveel mensen tegelijkertijd ziet doen, die deze Tempel gewoon echt aanbidden dan is dat toch wel erg indrukwekkend.

In de namiddag ging het dan nog samen met twee fransmannen en een zweed naar de pakistaanse grens, aangezien daar elke avond een ceremoniele grenssluiting plaatsvindt en het is echt te grappig om te zien. De pakistanen en de indiers houden beiden een militaire parade en het gaat er allemaal nogal dramatisch aan toe, het Indiaase publiek wordt ook heel erg betrokken en roept de hele tijd iets van 'Ik ben trots op mijn moederland' en 'India is free' maar dan in het hindi.. Aan de andere kant roepen de Pakistanen natuurlijk ook kreten, en als ik eerlijk ben waren hun wel veeel enthousiaster ondanks dat de mannen en vrouwen daar apart moeten zitten.


Eigenlijk waren Peter en ik beiden van plan om richting Bikaner te gaan, en dan richting Jaisalmer om uiteindelijk rond de 14de in Pushkar te zijn, aangezien daar een groot kamelen feest plaatsvind.. Maar ivm Diwali waren alle treinen volgeboekt en gaat het nu eerst (via Delhi..) naar Jaipur, de hoofdstad van Rajasthan!

Tot vanuit Rajasthan!
Liefs, Juli

P.s. Ik vind het echt super fijn om al jullie reacties te lezen :)! Oh en nog iets, de foto's van Dharamsala/Delhi staan er nu ook op!

Reacties

Reacties

Limmie

Wauw Juli,

Het klinkt echt super vet om zo'n groot, nationaal (voor India) feest mee te maken, heel speciale ervaring lijkt me dat! Ook erg mooie foto's met die kaarsjes langs het water en de verlichte Gouden Tempel at night, moet geweldig zijn om dat met je eigen ogen te kunnen zien; het ziet er verheven, spectaculair en indrukwekkend uit. Ik merk ook de wending van relatief rustige gezelligheid in Dharamsala naar de drukte in Amritsar :P
Hoezo ging het er dramatisch aan toe bij de pakistaanse en indiase parade? Je bent echt in een 'speciale' periode in India, het lijkt wel of je non-stop, elke dag belangrijke Indiase dagen/feesten meemaakt.
Nog veel plezier in Rajasthan en goede reis met Peter!

Heel veel liefs, Limmie


Ps. is Peter een leuke knul? :P

Nadine

Super gaaf! Klinkt allemaal heel leuk en volgens mij zijn die festivals/feesten wel heel erg mooi en indrukwekkend. Janien en ik vroegen ons trouwens af waarom er geen foto's van die Peter zijn, oftewel met het oog op die vraag van Limmie, issie knap?!?!?!

Liefs, Nadine

Louise

Hoi Jule, heb net snel je laatste twee blogs gelezen, ik lag alweer achter. (A) Maar leuk om te lezen dat het er goed en interessant gaat/is! Je maakt trouwens ook geweldige foto's! Liefs, Louise.

Nicky

Klinkt echt super en ook hele mooie foto's! Maar ook ik wil het weten: is die Peter knap? HEHE

xxx

Ryan

Weer een super verhaal! En ik vind ook inderdaad dat je maar een apart verhaal over Peter moet vertellen, muhahaa :P

Tonneke

Jule ik ben helemaal onder de indruk van je verhalen!

groetjes,

Kris

Whahaha, buiten het feit dat ik nu ook nieuwsgierig ben naar die Peter, weer een top verhaal!
Goed van je dat je bent doorgereisd! Et voila, meteen al weer niet alleen!
Ik heb gisteren een presentatie bijgewoond over India en het grootste deel ging over Rajasthan, dus ik weet nu precies hoe het er daar uit ziet... Jaipur, Udaipur :p Heb de hele tijd aan je gedacht!

ENJOY!
Liefs
xx!

femke

hahaha allemaal die vragen over peter, nou hij was niet leuk leuk toch? tenminste ik had je mail net gelezen, maar dat feest lijkt me wel echt supervet als ik die fotos zie met al die lichtjes! :D is het wel gezellig met peter? Je had dus wel echt gelijk van "ik kom daar toch genoeg mensen tegen om mee te reizen en alleen ben ik toch niet altijd" he? :P ben benieuwd naar dat kamelenfeest als je daarvoor nog op tijd komt. Nog veeel plezier!
XXXXX

Luc

JULE!
moet zeggen, die foto's zien er wel sjiek uit! En aan je verhaal te horen heb je het erg naar je zin:)
En hier is je aangevraagd roda update;
roda 1-1 nec
roda 2-2 willem2
feyenoord 1-1 roda
maar ze staan toch nog steeds 5e!
en woensdag ga ik naar go ahead eagles-roda voor de beker(6)

Niki

Hee Jule! Wat leuk dat je meteen weer een hoop mensen hebt ontmoet daar! Is toch wel bijzonder ofniet? Zoveel verschillende mensen over de hele wereld ontmoeten! Nog heel veel plezier en tot binnenkort!
XX
Ps. Ik wil alles horen over die Peter!

manfred

Beste Jule,
Je verhalen zo mooi geschreven zorgen er voor dat ik lezend en kijkend naar de foto's ontzettend geniet van de indrukken die jij in het echt meemaakt.
Doe rustig aan en geniet met volle teugen.
manfred.

Willibert

Hallo Jule, habe soeben Deinen letzten Bericht vom Lichterfest gelesen (Möglich durch die Google-Übersetzung). Das muss ein eindrucksvolles Erlebnis gewesen sein, wie auch die schönen Fotos zeigen. Wir sind froh, dass es Dir gut geht und du schon so viel erlebt hast, erstaunlich, wie Du immer wieder Hilfen erhältst z. B. mit den Mönchen oder jetzt mit einem Peter. Bei uns ist alles beim Alten und geht seinen (im Vergleich zu Dir langweiligen) Weg. Aber was solls? Der eine so, die andere so. Man kann ja wählen. Gefallen hat mir in einem Buch von Franz Alt über Tibet der Ausspruch "Gewaltlosigkeit kennt keine Nebenwirkungen" bezogen auf den Dalei Lama. Das Bild mit seiner Schwester hat uns besonders beeindruckt. Welch eine Ehre für Dich.
Nun alles Liebe und Gute auf Deinen weiteren Wegen auch von Gerti

Papa

Hi Jule, toll was Du alles so erlebst. Super Deine Fotos! Der Beginn Deiner Reise ist ja schon kaum zu toppen. Auch Peter scheint wohl für viele sehr interessant zu sein, ich denke auch, wir hätten ein Foto von ihm verdient. (Ik wil iets zien van die Peter!)
Liebe Grüße aus dem herbstlichen Deutschland
Papa

Robje

ben al helemaal jaloers dat jij een groot ''lichtjes feest'' mee kan maken. ik als lichtman zou daar natuurlijk zwaar van onder de indruk zijn ^^ leuk dat je wederom en reisgenoot hebt gevonden om een stukje van je reis mee voort te zetten.

verheug me al op je volgende verhaal!

De nachtduik is afgelopen zaterdag geweest en het was een succes :P de griezel sfeer was goed geslaagd aangezien de geluiden die karsten in elkaar geflanst had door het zwembad heen galmde door de geluidsinstallatie. ook hadden we ene tunnel gemaakt waar de mensen doorheen moesten. Binnenkort zullen de foto's op de site verschijnen!

x Robje

Simone

Heeee Jule!
Wat is het leuk om te lezen over jouw avonturen, ik ben hartstikke jaloers. En wat heb je prachtige foto's gemaakt, fijn dat je ons zo laat meegenieten!

En nu even over Peter, is het een lekker ding? Wij achterblijvende dames (dankje Limmie, Nadine, Nicky, Ryan, Niki, Femke) en heer (je papa!) willen foto's, verhalen en dirty details!!! Dus hou ons niet te lang in spanning en post binnekort maar een leuke foto van jullie samen vanuit Rajasthan.

Veel liefs van Simone

Renate

Hallo Jule,
habe deine interessanten Berichte gelesen - toll was du schon alles erlebt hast. Deine beeindruckenden Fotos unterstreichen das alles noch. Hier ist alles beim Alten, Herbstwetter mit Regen und Stürmen - machen aber das Beste daraus! Jule, lass es dir weiterhin gutgehen! Liebe Grüße Renate

Bas

Hee. jule!

Dat klinkt allemaal supergeweldig,

Vooral ook het visueel maken met de foto's.

Ik krijg kriebels ( ook al heb ik natuurlijk ook niets te klagen!)

Groetjes uit Bogota!

uli

Liebe Jule,
Hilfe, Hilfe, Hilfe, bin ich die einzige blöde Deutsche, die fast nur Bahnhof versteht? Wenn ich deinen Text ganz langsam laut lese, verstehe ich einen Bruchteil. Netterweise gibt es ja noch die Bilder, so dass ich schon auf dem Niveau eines Kindergartenkindes angelangt bin, dass sich mit dem Bilderangucken begnügt.
Ich habe sogar schon ein Internetübersetzungprogramm ausprobiert und Tränen gelacht über das Ergebnis. Es hatte in etwa die Qualität einer taiwajanischen Gebrauchsanleitung für einen Nasenrasierer.
Vielleicht gibt es unter deinen Freunden jemanden, der für mich übersetzen kann? Es muss auch nicht umsonst sein.
Derweilen begnüge ich mich damit, in meinem Bekanntenkreis damit anzugeben, dass mein Patenkind in Indien ist, dort den Dalai Lama und Peter und Franzosen und Schweden getroffen hat. Ist doch soweit richtig so, oder?
Von Andrea weiss ich, dass bisher alles super verläuft und wünsche Dir, dass das auch weiterhin so geht.
Ganz liebe Grüße aus Kornelimünster
Uli

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!