En toen waren twee maanden India al voorbij..

Ik ging mijn moeder ophalen, dat heb ik jullie als laatste verteld. Nu is mijn moeder alweer in Duitsland en zijn er drie weken voorbij waar ik geen een keer geblogd heb.. Niet eens een vrolijk kerstfeest heb ik gewenst, vandaar dat ik er nu meteen mee begin jullie allemaal een geweldig, reisrijk, mooi, sneeuwarm, en natuurlijk gelukkig nieuw jaar te wensen! :)

In Bangalore, de ICT stad van India daar heb ik mijn moeder van t vliegveld opgehaald.. Als ik eerlijk ben had ik het erg vies, vol, druk, lelijk en vooral niet leuk verwacht. Maar het was alles andere dan dat. Er zijn super mooie botanische tuinen met natuurlijk weer heel veel apen, en er is elke zondag een city market. ONGELOOFELIJK. Alles, maar dan ook echt alles wat je maar wilt kopen vindt je daar. Van bureau stoelen tot bloemen, van sari's tot kruiden, echt alles! En het leukste voor mij was dat ik met mijn 'nieuwe' camera rondliep, en iedereen vroeg of ik een foto van hun kon maken. Om na een paar daagjes eindelijk weer portretten te maken, gewoon perfect!





Ik had de treintickets al naar Hospet geboekt, dus na twee daagjes ging het met de sleeper trein richting Hampi. Voor mijn moeder was het treinreizen toch wel iets waar ze erg aan moest wennen, de treinstations, de stank, de bedelaars, de volheid.. het is allemaal zo anders dan in Europa. In Hampi hebben we een superleuk guest housje gevonden waar mijn moeder kooklessen kon nemen, en verder hebben we vooral tempels bezocht. Op een gebied van 25 vierkante meter zijn 83 tempels, uitgravingen en andere historische bouwwerken te vinden. Er waren prachtige dingen bij, maar na twee dagen hadden we wel genoeg van alle stenen. Of we alle 83 hebben gezien, we weten het niet. Maar zeker weten meer dan genoeg.



Met de trein ging het weer naar Goa, slapen wilde ik niet weer in Colva, dus gingen we naar het buurplaatsje Benaulim. We hebben Karin en Rolf, het duitse koppel dat mij geld geleend had hun 100 euro teruggebracht en we zijn nog een keertje naar de politie gegaan. De polotitie had mij namelijk in Bangalore gebeld dat ze mijn camera hadden gevonden en die wilden we dan graag even ophalen. Dat even duurde een halve dag, aangezien de camera, met mijn 2 lenzen, en een sd kaartje in beslag was genomen en ik dus een advocaat moest nemen. Nadat we hem 150 dollar hadden betaald, 10x op en neer waren gereden en uiteindelijk voor de rechter stonden had ik echt mijn camera terug! En toen liep ik dus met twee spiegel reflex camera's en vier lenzen door India.. Mijn paspoort was gelukkig ookal klaar dus dat kon ik ook ophalen in Goa. We plakten er een stranddagje aan want lang blijven wilde ik niet meer in Goa, voelde me er toch niet helemaal fijn. Dus ging het met de trein naar Kerala!


Maar we hadden geen ticket, ofja, we hadden een normaal ticket gekocht, dat betekend dat je wel met de trein mee mag maar geen bed hebt. We hadden het gevraagd bij een reisbureau, en de man zei dat er heel veel mensen in Goa uitstappen en dat de trein daarom leeg is.. Nja, dikke neus. De trein was BOMVOL. En daar zaten we dan, met zijn 2en in de gang, op onze rugzakken. Gelukkig helpen indische mensen je altijd.. Een groep van athleten, allemaal rond de 15 - 16 jaar oud, ging ook naar Kochi om bij een wedstrijd mee te doen. Maar zij zelf hadden voor acht personen ook maar vier bedden kunnen bemachtigen, en wat deden die jongens toen? Ze deelden een bed ook nog eens met ons! Dankbaarder waren we denk ik nog nooit.. Met zijn 2en hebben we zo vijftien uur lang gezeten, gelegen en gepraat. Toen we de jongens smorgens tenminste op een kopje thee wilden trakteren willden ze dat absoluut niet accepteren.. Ik zeg, typisch India waar ik zoveel van ben gaan houden!

Eenmaal in Kochi aangekomen heb ik heel toevallig Victor weer ontmoet, had geen idee dat hij ook naar Kochi zou komen.. Samen met hem en Anna uit Duitsland zijn we savonds voor mijn verjaardag gaan uiteten nadat mijn moeder en ik een stranddagje hadden. De volgende dag hebben wij viertjes met bootjes een backwaterstour gemaakt. Door heel kleine kanaaltjes, met heel veel palmbomen en heel veel kleine eilanden. Ik moet eerlijk bekennen het was erg mooi, maar zeven uur was toch wel erg lang!

Na afscheid genomen te hebben ging het naar Triviandrum (dit keer wel met eigen bedden!) en van daar uit naar Kovalam, naar een super mooi strand! Het was wel erg touristisch, met veel restaurantjes, winkeltjes en eigenlijk gewoon een strand promenade. Liepen we echter een paar kilometer verder vonden we de kleinste vissersdorpjes die je maar kunt voorstellen.. Het blijft een land vol met contrasten. Jongens die tussen de boten hun behoeftes achterlaten maar je vriendelijk groeten als je langsloopt of vissers die met al hun kracht de netten uit het water trekken. En daartegenover dan de touristen, waarover mjin moeder en ik, die in badpak en bikini aan t strand liggen.

Tja, Zuid-India was voor mij dan ook naar het zuidelijkste puntje van India te gaan. En dat is gelukt, een dagje waren we aan het cap. Cap Kanyakumari.. waar Gandhi's as in het water is gestrooid en drie waters op elkaar treffen. Zien kun je jammergenoeg beide dingen niet. Het was eerder echt een kleine, vieze stad, waar iedereen je weer lastig viel en je iets wilde verkopen en waar we na een dagje snel weer wegwilden. En dan moest ook wel, aangezien we terug moesten naar Bangalore voor de vlucht terug naar Delhi. Maaar.. de treinen waren vol, en ook de bussen waren vol. Na 30 busorganisaties langs geweest te zijn hadden we geluk! Twee tickets waren geannuleerd en die konden we overnemen.

Met de semi-sleeper bus ging het naar Bangalore, maar de bankkaarten van mijn moeder deden het op de een of andere manier niet meer.. Dus liepen we een dag door Bangalore met nog maar 4 Euro, en onze vliegtickets. Dan eet je maar even een dagje niks, en loop je maar ipv de tuktuk te nemen. Met de bus ging het naar t vliegveld maar pech is pech, t vliegtuig was door mist minstens 4 uur te laar.. Gezellig. Waarom we uiteindelijk met een andere maatschappij meemochten? Weten we ook niet! We kwamen iniedergeval rond middernacht in Delhi aan en toen deed mn moeders bankkaart het gelukkig ook weer! Na de eerste kouschock overleeft te hebben ging het naar de touristen wijk om toch nog een paar uurtjes te slapen..

Jaja, het ging weer met de trein verder, dit keer naar Agra. Dat had ik mijn moeder namelijk beloofd.. Om 7uur stonden we op t station, uiteindelijk waren we om 13:00 in Agra.. Krap plannen in India = stress! Toch hebben we van t Taj Mahal genoten, ik heb t zo vaak hier in India op foto's gezien maar als je er dan eindelijk voor staat, voor dat immens en ongeloofelijk bouwerk, is het zoveel geweldiger dan in je mooiste dromen.


We hebben nog de laatste cadeautjes in Agra gekocht en uiteindelijk weer eens ontzettend geluk gehad met de treinen aangezien er super veel te laat waren of geannuleerd, weer ivm de mist (signal problems). Om 12uur waren we in Delhi, om half drie ging mijn moeders vlucht.. Niks is onmogelijk in India, dat blijkt echt te vaak.

Mijn laatste treinreis is verleden tijd wat betekent dat ik goed in Varansi ben aangekomen. Wat een stad.. Met tranen in mijn ogen zat ik vandaag aan de Ganges, naast mij speelde een man prachtig op zijn gitaar en terwijl de zon langzaam achter de wolken verdween keek ik met een glaasje chai de kleine bootjes op die heilige rivier achterna.. En toen besefte ik dat het langzaam tijd is om afscheid te nemen. Maar zoals we allemaal weten, ik kom toch weer terug naar India, dus gelukkig is het geen afscheid voor altijd! En aan de andere kant kijk ik ook heel erg uit naar Nepal, eindelijk eens ergens aankomen.. Rondreizen is namelijk best wel vermoeiend! ;)

Heeel veel liefs en tot vanuit Nepal,
Juliiiii

Reacties

Reacties

Tom

Jeej, een verhaal! Super leuk!
Haha, Varanasi, geweldig! Ik moest gelijk aan Kristel denken :P
Wat een mooie foto's trouwens en wat een geluk dat je nu je camera terug hebt!

Ik wens jou ook alvast een gelukkig nieuwjaar (vier je dat in Varanasi? :) ) en heel veel plezier op je reis door Nepal!

Groetjes uit het witte Nederland,
Tom

Luc Nellissen

Heej Jule,
sorry dat ik een tijdje niks meer geschreven heb, maar ik maak het goed met deze (hopelijk) verrassing;
Aachen 1-1 Frankfurt, hele stadion uitverkocht, Aachen wint met penaltys en loot in de volgende ronde Bayern Munchen:P
roda staat nu in de winterstop nog steeds op een mooie 6e plaats:D

maargoed, ik wil je een hele mooie jaarwisseling wensen en nog super veel succes wensen op je reis, je foto's zijn echt indrukwekkend!!

Ankie

wat weer een mooi verhaal, wat zijn je haren lang, wat een mooie foto's ,je camera terug, ik vind het super voor je en ik(wij Geert ook) willen je de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar wensen, geniet ervan,
groetjes van Ankie

Tonneke

Hoi Jule,

Wat een mooi verslag van jullie avonturen. En wat fijn dat je je camera weer terug hebt.
Jule ik wens je een heel goed 2011 en heel veel leuke avonturen!

Tonneke

Renate

Hallo Jule, ich hoffe ihr hattet eine schöne Zeit zusammen!
Jetzt bist du wieder auf dich alleine gestellt-sicherlich im Moment eine Umstellung. Aber auch diese wirst du bestimmt wieder gut meistern. Ich habe gehört, du gehst jetzt wieder in "dein Kinderheim", darauf freust du dich sicherlich - und die Kinder erst...
Liebe Jule, ich wünsche dir alles alles Liebe und Gute für 2011!!! Lass es dir weiterhin gut gehen und pass gut auf dich auf!
Liebe Grüße aus dem kalten Deutschland, Renate

Limmie

Lieve Juli,
De reis met je mama klinkt toppie, echt leuk dat ze er was! Die 2 maanden lijken best kort als ik lees hoe drukgepland je reis eigenlijk is, dus die 6 maanden kan ik best begrijpen :P Heeft je mama trouwens die foto's van jou genomen? Is leuk om jou weer op foto's te zien (mooi tintje).
Ik ben heel benieuwd naar je avonturen in Nepal, houd ons op de hoogte :) En natuurlijk ook een gezond, voorspoedig 2011 gewenst!!
Liefs xx

Mick

Jij moet even je skype adres mailen naar mij! Ik word gek dat je niet antwoord op MSN haha
Mooi verhaal Jule, je ziet er goed uit ;)
*hoopt dat Merel dit niet leest*

Caro

Hallo Jule,
was für wunderschöne Bilder, die Landschaften, Gebäude, die Kinder auch ganz besonders.... Und dir stehen die langen Haare ganz toll...
Wir wünschen dir alles Gute und eine gutes Neues Jahr... Bleib so wie du bist!!!...

Louise

Jule, nog even en je ziet eruit als een van de locals. :p Zonnetje schijnt hard, zie ik, en je haar zit ook echt mooi. (Wat groeit dat snel zeg!) Maar wat een mooi verhaal weer en zeker een mooi einde. Ik was helemaal vergeten dat er nog iets na India kwam, dus ik was even geschokt dat je verhalen zouden stoppen. Volgens mij heb je ons allemaal lekker gemaakt voor een reisje naar India, mij in ieder geval wel, eigenlijk! Behalve dan dat hele gedoe met die roof, maar gelukkig is dat weer goed gekomen. Beetje laat, maar ook jij een geweldig 2011 en heel veel plezier op je verdere reizen! We blijven lezen!

Uli

Liebe Jule,

alles Liebe für 2011!
Nachdem wir unseren Skiurlaub im Sauerland und den anschließenden Wäscheberg fast ganz bewältigt haben, habe ich es jetzt auch geschafft, deinen letzten Bericht zu lesen und die tollen Bilder zu bestaunen. Fotografierst Du jetzt beidhändig?
Nach dem angenehmen leichten Lesen von Andreas Mails habe ich mal wieder ein Übersetzungsprogramm in Anspruch genommen. Hier ein paar Kostproben, was so dabei rauskommt:
"Wenn ich ehrlich bin ich war sehr schmutzig, voll, besetzt, hässlich und vor allem nicht zu erwarten mögen......Mein Pass war glücklich, auch wenn getan, so dass ich abholen in Goa. Wir stecken da für einen Tag am Strand....Ich sage, die typisch für Indien, woher ich komme, um so viel Liebe haben!"
Viele liebe Grüße aus Aachen
Uli

Christiane

Liebe Jule!
Für das Neue Jahr wünsche ich Dir alles Liebe und Gute - und nun erst mal viel Spaß und Freude bei Deiner Arbeit mit den Kindern. Bei uns hat die Zeit begonnen, infoavonden und open dagen zu besuchen, nebenbei dann noch den cito-eindtoets zu schreiben. Eine spannende Zeit, noch ist nichts entschieden! - Lass' es Dir weiterhin gut gehen. Auf Deinen nächsten Bericht bin ich schon gespannt.
Liebe Grüße,
Christiane und Männer

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!