Van het Hinduisme naar het Buddhisme!

Ik had werkelijk niet in de gaten dat ik zo lang niet meer geschreven heb. Maar het was nogal druk de laatste twee weken. En daarbij komt nog dat we hier in het Dolpo Hostel maar 11 uur stroom hebben en de regering dat zo mooi verdeeld dat maar een paar uur overdag zijn en de rest snachts. Maar goed, ik ben er langzaam al aan gewend. Maar voordat ik verder over Nepal ga vertellen, ga ik het hoofdstuk India en 2010 nog even beeindigen!

Een van de vier belangrijkste pilgrimsteden voor Hindus in India, gelegen aan de heilige Ganga, smerig, vies maar onzettend indrukwekkend: Varanasi! Mijn eerste indruk was, waar ben ik hier beland? Het busstation was het stoffigste wat ik oooit gezien heb, de straatjes nauw en donker en overal maar dan ook overal ligt afval.. en het stinkt! En dan praat ik nog niet over de straathonden die liggen te creperen.

Gelukkig had ik een guest housje met een fijne dormitory gevonden, met een aardige fransman als buurman! Op de trappen van de Ghats (steegjes die naar de rivier lijden) met de lekkerste Chai van heel India begon ik de stad langzaam te waarderen. Naast me speelde een Isralier op zijn gitaar, in de lucht zag ik steeds meer vliegers en op de Ganges werden kaarsjes te water gelaten.

Ik hoefde ook niet bang te zijn dat ik met NYE alleen zou zijn aangezien t guest house een 'party' for guests met FREE FOOD organiseerde. In plaats van muziek was er een diabolo kunstenaar uit Spanje, een tovenaar uit Frankrijk en heel veel gezellige mensen uit de hele wereld. Samen met een taiwanees meisje, twee duitse jongens en een groep koreanen hebben we dan om 12uur de flikkersterretjes van Nadine kunnen aansteken en ons allemaal het beste voor 2011 gewenst. Ondanks dat we elkaar allemaal amper kenden, was het een super avond!

Na twee dagen ging het dan savonds, samen met Young Jae en Aldo Kim uit Zuid Korea, met de trein naar Gorakpur.. Overdag was het altijd wel aangenaam maar de nachten waren verdomd koud, en als de trein dan drie uur vertraging heeft en je wacht daar op t station.. helemaal niet leuk. En als de trein dan niet eens vol is, en het dus ook nog eens ijskoud in de trein is, helemaal niet meer leuk. Als ijsblokken zijn we dan in Gorakphur aangekomen, en gingen meteen verder met de jeep naar Sunauli. De grootste grensovergang van India naar Nepal. Na wat gezeur aan de Indiase kant vanwege mijn niet-in-mijn-paspoort-plakkende-visa waren we in Nepal. Daar hebben we snel alles kunnen regelen, maar ondanks dat misten we de dagbus naar Kathmandu.

Dat betekende een nacht in Sunauli, en de volgende dag met een mini bus naar de hoofstad van Nepal. Onderweg Karma (de leider van het Dolpo Hostel) gebeld en afgesproken dat ik om 16:00 bij de hoofdingang van Boudha zou zijn, en dat is ook prima gelukt nadat ik van Young en Aldo in Thamel (de touristenwijk van Kathmandu) afscheid heb genomen, wellicht zie ik een van hun nog op mijn verdere reis!

En toen had ik mijn bestemming bereikt: Het Dolpo Hostel van Shelter108/Maria Blumencron.. Ik denk dat ik voor de meesten van jullie even moet leggen wat dat Dolpo Hostel (enz.) precies inhoud.

Dolpo is een gebied in het noord westen van Nepal, aan de grens van Tibet. Je kuntDolpoonderverdelen in Upper en Lower Dolpo, maar mij gaat het nu even over het eerstgenoemde.Daar woneneen kleine duizend, tradionele tibetanen waarvan de meeste mensen boer zijn, ze hebben schapen, koeien, paarden en yaks, EN zijn zelfvoorzienend. En, ongeschoold. Twintig jaar geleden werd er d.m.v. een duitse organisatie een basisschool opgericht. Maar die basisschool stelt niet erg veel voor, in de winter is het namelijk te koud om in Upper Dolpo te blijven en gaan de meesten naar Lower Dolpo of zelfs naar Kathmandu. En in de zomer moeten de kinderen vaak meehelpen met oogsten en kunnen ze dus ook niet naar school. Maar voor de kinderen die tot groep 6 regelmatig naar school zijn gegaan, heeft Shelter108 (een organisatie van Maria Blumencron) een soort van internaat in Kathmandu opgericht. Ze gaan hier naar de beste Tibetaanse school van Nepal en wonen in een huis samen met 30 andere Dolpo kinderen. Karma, de leider is zelf ook tibetaans, maar is zeven jaar leraar op die basisschool in Dolpo geweest waardoor hij de kinderen ten eerste al kent, en ten tweede echt als een vader voor ze is. Nu kun je je natuurlijk afvragen of het wel een goed idée is om die kinderen van hun familie te scheiden en ver weg naar een school te sturen.. Misschien klinkt Dolpo voor jullie een beetje als het paradijs in t Himalaya gebergte. Maar na twee weken hier te zijn, kan ik jullie vertellen dat het dat niet is.. De oudere meisjes zouden nu waarschijnlijk al getrouwd zijn, monniken trouwen daar overigens ook gewoon en families met 10 kinderen zijn het normaalste van de wereld. En jammergenoeg zijn verkrachtingen dat ook. De kinderen hier in het hostel zijn dan ook allemaal op de een of andere manier familie van elkaar.. En sommigen hebben zelfs dezelfde vader (maar niet moeder).

Het doel van het Dolpo Hostel is dat ze erna wel weer teruggaan naar Dolpo.. In eerste instantie vroeg ik me af of die kinderen dat ueberhaupt wel willen, als ze eenmaal van het (in hun ogen) geweldige Kathmandu hebben geproefd. Maar als ik hier de oudere meisjes en jongens vraag, is het antwoord ZO overtuigend dat ze terug naar Dolpo willen EN hun dorp willen helpen dat ik me bijna schaam dat ik eraan twijfelde.

Alle kinderen, tussen 8 en 18 jaar oud, hebben een sponsor in Duitsland, en toen ik dus aankwam in t Hostel, was er net een groep van vijf sponsoren aangekomen. Ik wist daar niks van en was in eerste instantie een beetje verbaasd, maar ik moet zeggen dat we twee super leuke weken gehad hebben. De kinderen hadden nog school, wat eigenlijk niet de bedoeling was.. De sponsoren hebben natuurlijk veel uitstapjes met hun 'eigen' kind gedaan maar de vrijdag middagen en zaterdagen waren we altijd met zijn allen! Ik vond het super leuk dat ze er waren, maar ik moet eerlijk bekennen dat het soms ook wel een beetje stressig was aangezien niet iedereen even goed (van de sponsoren) met elkaar overweg kon..

Dus, in feite begint mijn echte klus pas nu! De kinderen hebben nu namelijk twee maanden wintervakantie en ik help ze met huiswerk maar heb daarnaast ook elke dag twee 'conversation' classes met de ouderen en een 'voorlees' uurtje met de kleinsten. Daarnaast nog met Karma een uur Duits les, en krijg ik Tibetan/Hindi les. En dan, naast het leren natuurlijk nog spelletjes spelen en liedjes zingen! Het zijn echt drukke dagen, maar ik vind het geweldig om te doen!En ik mag over drukte helemaal niet klagen, de kinderen moeten immers elke morgen om half zes en elke avond nog een half uur bidden en dan vaak nog in het donker huiswerk maken!

Maar ikmoet zeggen dat ik me hier ontzettend thuis voel, ondanks dat we amper elektriciteit, warm water en geen verwarming (toch wel koud smorgens als het rond de 2 graden is..) hebben. Daarentegen is het eten, smorgens, smiddags en savonds echt heerlijk! Het is een mengeling van Nepalees en Tibetaans eten. Dat betekend soms krijgen we, ja Karma en ik eten precies hetzelfde als de kinderen, Dhal Bhat (linsen, rijst en groente) maar soms ook Thukpa (een tibetaanse Noudle soup), Dumplings (grote tibetaanse deegballen..) en elke 2 weken Momos! (kleine tibetaanse gevulde deegballen met groente of vlees). Afgelopen keer hebben we 450 gemaakt, en jullie kunnen me geloven, dat is best een werk! Het enigste wat ik dus echt niet lekker vind is tsampa, een soort van gerstepap met een klonter boter, Yak kaas, en zuiker. Oh, en natuurlijk boterthee. ALLE kinderen houden ervan, en kunnen elke zaterdag maar niet genoeg krijgen.. Dus gelukkig nemen ze het me niet kwalijk dat ze mijn portie ook nog mogen hebben! :)

En heellangzaam moet ik danook eens gaan uitzoeken waar ik heen ga NA Nepal. Al heb ik wel al besloten Lhosar, het tibetaans nieuwjaar nog hier in Nepal te vieren. Daarna gaat het dan wellicht naar Tibet, Thailand of of of ?! .. Ik hou jullie op de hoogte!

Veel liefs,
Julie (Jule kunnen ze hier namelijk niet uitspreken)

Reacties

Reacties

Louise

Haha, honden die liggen te cremeren, Jule? xD (Sorry, nu ga ik verder lezen.)

Louise

Voor de rest weer een geweldig verhaal, Julie! (Haha! :D)

Limmie

Lieve Julie! :P

yes, weer een verhaal om te lezen! Het stukje over Dolpo dat de kinderen op een of andere manier familie van elkaar zijn, is eigenlijk best erg, maar vond het - weet niet waarom - toch wel grappig, misschien door hoe je het verwoordde. Het klinkt superleuk wat je met de 'oudsten, middelsten en kleinsten' doet! En ik wens je nog veel plezier met hen!
Ik ben benieuwd naar je komende bestemmingen!

Liefs xx

Tonneke

Hoi Jule,

Ik word al moe als ik al je avonturen lees, wat moet dit allemaal super indrukwekkend voor jou zijn! Ik geniet iedere keer weer van je verhalen!

groetjes

John, vader van Tom Janssen

Jule,
wat een geweldige sfeerbeschrijving.
Veel reisplezier verder.
Ik heb je verhaal doorgestuurd naar collega wiens dochter over paar maanden naar vriendin in Goa gaat.

Diana van Diemen

Hoi Jule!
Wat een mooie verhalen allemaal.
Dat je ondanks het gemis van onze -o zo gewone???- westerse luxe zo kunt genieten! Super.
Ik wacht me spanning op het vervolg van je avonturen.
Veel liefs en let goed op jezelf!
Diana

Willibert

Hallo liebe Jule,
wie schön dass du uns wieder ausführlich von deinen Erlebnissen berichtet hast. Interessant sind deine Berichte vom ganz normalen Alltag der dortigen Bevölkerung und den Kindern. Bei meinen Großeltern und Großtanten waren um die 10 Kinder auch noch normal. Wie hat sich das verändert. Heute ist es schon berichtenswert, wenn junge Politikerfrauen ihr erstes Kind bekommen (Ministerin Schröder und Frau Nahles von der SPD). Immer interessant finde ich die schönen Fotos, vor allem die ausdrucksstarken Portraits. Die Kreationen bei den Teigtaschen werden sicher auch Mama gefallen. Wie man sieht, fühlst du dich wohl bei den Kindern und es geht dir gut. Die jetzige Kälte nach der Hitze in Indien ist sicher nicht so leicht zu ertragen.
Hier geht alles seinen gewohnten Gang und es geht uns gut. Nils hat beim Fußballturnier mit seiner Mannschaft schon zwei Siege und Pokale geholt. Sie haben jetzt viele neue und sehr gute Spieler dazu bekommen. Samstag besuchen wir Holiday on Ice in der Lanxess-Arena in Köln.
Alles Liebe und Gute, auch von Gerti.

Renate

Hallo Jule,
hatten lange nichts mehr von dir gehört! Hauptsache ist, es geht dir gut!
Na, jetzt bist ja endlich bei deinen Kindern angekommen, ich hoffe, dass du deine Vorstellungen ein wenig verwirklichen kannst. Nicht nur mit den Kindern lernen, sondern mit ihnen den Alltag phantasievoll zu gestalten und Partner für sie zu sein.
Hier ist alles verhältnismäßig "stinknormal" im Gegensatz zu dem, was du dort alles erlebst.
Jule, ich wünsche dir weiterhin viel Kraft und Spaß, machs gut, liebe Grüße
Renate

femke

wel echt erg van die kinderen daar in dolpo! pff maargoed wel leuk dat jij ze kunt helpen met huiswerk enzo (: en hindi les lijkt mee ook echt leuk! zo te lezen krijg je dus toch nog iets anders te eten dan ALLEEN maar dhal bat he haha :P valt dat gelukkig toch nog wel mee. Ben benieuwd waar je hierna heengaat! ;) misschien toch maar thailand?
XXXXXXXXX

Nadine

Lieve Juli(e)!

Ik wilde in eerste instantie weer zo'n heel onnozel berichtje plaatsen als "Taiwanezen RULE" of "Karma, beste naam evah!", maar denk dat ik het nu maar enigszins serieus hou. Vind het bovendien erg leuk om de reacties van andere te lezen, bijvoorbeeld Louise die let op de creperende honden (zie haar gedachtegang ook al echt voor me haha), maar ook de uitgebreide reactie van Willibert bijvoorbeeld. Dit laat uiteindelijk dan toch maar zien dat iedereen je nog steeds heel erg mist, maar dat we het allemaal zó erg waarderen wat je daar doet (dat geldt in ieder geval voor mij)! Ik ben blij dat het daar nog steeds zo leuk en leerzaam is en ik hoop dat je terug komt met een hele hoop ervaringen die je in de rest van je leven zal kunnen gebruiken!

Heel veel liefs, Nadine

manfred

Beste Jule, Ik verwonderde me al dat ik al een heeeele tijd geen melding van een nieuwe blog had ontvangen in mijn mailbox. Niet wetende dat ik dit ook gewoon op jou site kon nakijken. Hierdoor heb ik, door welke stomme zet dan ook, de laatste blog bijna en de voorlaatste helemaal gemist. Met spanning maar heel veel plezier heb ik ze nu pas beide gelezen en alle foto’s bekeken. In het verhaal dat je geschreven hebt toen je moeder bij je op bezoek was, kwam al je blijdschap naar voren, je enthousiasme en vrolijkheid was weer bij je terug. Volle treinen die niet op tijd waren of gingen, stank. De moeilijkheden die je had met het terugkrijgen van je fototoestel en de stress om op tijd aan te komen op het vliegveld je schreef het of het heel gewoon was. Ik kan me voorstellen dat jullie samen een hele mooie tijd hebben gehad. Ik hoop dat je heel veel plezier en dankbaarheid ontvangt van en met de kinderen in het Dolpo Hostel.

Groetjes, manfred.

Jos Smeets SGE

Jule
Geweldig jouw bevlogenheid. Die e,pathie met die mensen die zo heel anders leven dan wij. Jouw inzet om die verandering te kunnen zijn die jij zp graag ziet in de wereld. Geweldig. Graag maken we strakks plaats in ons Global Exploration boek voor jouw verhaal. Tashi delek. Ps Als je toch in Kathmandhu bent ga even langs bij Seshen monastry (Boudha stupa) en doe mijn vrienden Tashi en Art Babu veel groeten. Jos

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!