Dolpo Hostel avonturen!

Daar zit ik dan, doodmoe, en besef dat ik weer veel te lang niet geblogt heb.. Vanmorgen zijn we gaan rennen, samen met alle meisjes, ja zelfs de jongsten! Kwart voor zeven opgestaan, om zeven begonnen, omkwart vooracht waren we terug. Toen maar nogtikkertje gespeeld, Tsampa als ontbijt gehad (het is immers zaterdag), de jongens tijdens hun wekelijke voetbalwedstrijd tegen monniken aangemoedigd en toen maar met de overige jongens tegen andere Tibetanden gaan basketballen. En nu? Heb ik even geen energie meer om actief te zijn..

Om het allemaal even heel kort samen te vatten: Ik ben nog steeds in Nepal, ik voel me hier super fijn, en ik wil helemaal niet aan het afscheid van de kinderen denken! Ik heb elke dag, behalve zaterdag, mijn conversation classes, help de kleintjes met hun huiswerk en leer zelf Hindi. De duits lessen met Karma zijn op de een of andere manier geschrapt.. Ik heb nu een ‘teach yourself hindi' boek en dat is echt leuk, ik kan de tekentjes al allemaal ontcijferen en aangezien het nepali en hindi alphabet hetzelfde is, hoef ik maar de straat op te gaan om het in de praktijk te oefenen! Ik maak hier elke dag zoveel mee, dat het onmogelijk is om dat allemaal in EEN blog te plaatsen, vandaar een paar anecdotes!

Karma was er op de een of andere manier niet, maar er waren Dolpo mensen op bezoek, en aangezien de oudere kinderen wiskunde les hadden, heb ik ze maar wijsgemaakt dat ze even in t office moesten gaan zitten en wij thee voor ze gingen maken , allemaal met handen en voeten aangezien de volwassen Dolpo mensen geen woord engels kunnen.. Ik was dus samen met een nieuw Dolpo meisje (Pema Sangmo) in de keuken thee aan het maken, en aangezien we aan het wachten waren dat de melk en het water kookten (dan pas komt de thee en de zuiker erin) wees ik dingen aan en vroeg ik naar de engelse naam. Gewoon simpele dingen als mes, vork, bord, raam, zeep, enzovoorts. Uiteindelijk belandde ik bij prullenbak.. Ze antwoorde met: ‘'Use me'; aangezien dat op bijna elke Nepalese prullenbak stond. Ik vond het echt super schattig!

Het was weer eens een zaterdag en ik zei al sinds dagen dat ik echt mijn kleren moest gaan wassen.. Karma Choenyi was zo lief en herrinnerde me er zowat elke dag aan door te zeggen: ‘Wanneer was je nu eens je kleren?! Ik help je wel!' Dat wilde ik dus absoluut niet, aangezien bijna alle kinderen hun kleren zelf moeten wassen en dat werk genoeg is. Ze hebben al amper vrije tijd, aangezien ze zo hard willen/moeten studeren en dan moeten ze echt niet nog mijn kleren gaan wassen. (Sponsoren hebbener over nagedacht om een wasmachine te kopen, maar dat heeft weinig nut als er amper stroom en amper water is. Daarom komt er elke dag een vrouw die o.a. de kleren van de kleine kinderen wast, maar voornamelijk afwast!) Nja, goed, ik kon dus wel al tegen Karma Choenyi zeggen dat ik mijn kleren had ingeweekt en dat ik ze vanmiddag ging wassen! Dat antwoord leek haar tevreden te stellen aangezien ze de hele dag niks meer vroeg.. In de namiddag ging ik dan eindelijk naar mijn kamer om mijn kleren te wassen, wat zie ik daar?! Een Karma Choenyi die mijn kleren wast! Ik was super verbaasd, aangezien ik dat gewoon niet had verwacht dat ze zomaar even mijn kamer binnen gaat en mijn kleren wast. Maar boos worden kon ik ook niet, het was immers super lief, alleen .. ja, dit hoeft voor mij gewoon niet. We hebben de rest van mijn kleren samen gedaan en vanaf die dag sluit ik mijn kamer altijd af. Niet omdat ik de kinderen niet vertrouw, maar ze hoeven zich - zo lief en behulpzaam (ze denken volgens mij dat ik mijn kleren gewoon niet met de hand KAN wassen) het bedoelt is - niet genoodzaakt voelen ook nog mijn kleren te wassen. En ik heb hun al laten zien dat het kleren wassen ook prima met westerse handen lukt!

Op een heel normale dag zag ikopeens twee zakken met macaroni in t office liggen en vroeg ik heel verbaasd Karma waar die in godsnaam vandaan kwamen?! Karma zei dat het een cadeau van een familielid van een kind was, en dat ze er wel Thukpa van zouden maken. Thukpa, tibetaanse noudlesoup, met macaroni?!?! Waarom niet gewoon pasta met tomatensauce? Hmjanee, er waren ooit eens twee vrijwillergs op de winterschool in Kathmandu (dat was voordat dit Hostel werd opgericht, zodat de kinderen die in de zomer in Dolpo naar school gingen en de winter in Kathmandu waren, hier toch een beetje naar school konden gaan), en die hadden ook pasta voor de kinderen gemaakt, maar dat was ZO zoet, niemand lustte dat. Vond het allemaal een beetje gek, maar uiteindelijk bleek dat ze gewoon ketchup als tomatensaus hebben gepakt en ketchup in vergelijk met hun dagelijkse hoeveelheid chili's in het etenis inderdaad ietwat zoet. Maar goed, de kinderen wilden allemaal pasta eten en ik stelde Karma voor, het als tussendoortje te maken. Dus niet als lunch of avondeten maar gewoon een klein beetje voor iedereen om te proeven. Oke, prima! Zo gezegd, zo gedaan. Duurde natuurlijk allemaal een beetje langer, aangezien we eerst 4kg rode, ja ik wilde geen groene, tomaten hebben gezocht. Toen nog meer pasta moesten kopen en uiteindelijk weer met t busje terug naar t Hostel gingen. Daar hielp Pema Gyurmey me dan met alles voorbereiden en kleinsneiden. Het afgieten van de pasta was ook erg Tibetaans, we hadden namelijk geen ‘afgietding'. Dus, werd er een plastic mandje voor gebruikt! Waarom ook niet? Ik had de hoeveelheden maar geschat, ik had echt geen idée hoeveel je voor 30 kinderen nodig had, en hoopte maar dat we tenminste voor iedereen een beetje hadden, maar het was meer dan genoeg! En toen uiteindelijk alle kinderen, stralend, ‘Thank you, Julie' riepen, was de pasta-met-tomaten-saus-missie geslaagd! En, dat vond zelfs Karma, voor herhaling vatbaar.

Ik was in de kamer van de meisjes foto's aan het bekijken, en ze lieten met een foto van Dolpo zien. Daar woonde de oma van die en die, en daar was het huis van de tante van die en die, en daar achter die heuvel, daar is ons huis. Ik volgde het allemaal maar half, aangezien de foto best wazig was. Maar een klein meisje zag de foto en zei; 'Ohh, als ik die foto zie, dan krijg ik echt heimwee naar Dolpo..' Zei een ander meisje: 'Me too..' Een ander meisje: 'Me three'. Een ander meisje: 'Me four', en nog een ander meisje: 'Me five'. Ik kon mijn lach natuurlijk niet inhouden, en legde hun uit dat het niet klopte maar wel heel logisch zou zijn. Maar sindsdien zeggen we altijd als een iemand me too zegt, me three, me four (tot en met ‘me ten'!)..

Aangezien de kleintjes, vier kinderen om precies te zijn, weer naar school moeten, gingen Karma en ik met hun en de nieuwe Dolpo kinderen naar Sundarijal. Het was een supermooie dag, en we hadden wat koekjes en chips, water en frisdrank gekocht en hielden een picknick in de buurt van de rivier, speelden spelletjes en zongen liedjes. Toen we terug waren in t Hostel, werd het natuurlijk allemaal aan de ouderen verteld, en ze leken een beetje jaloers te zijn.. Dus ik de volgende dag aan het eind van de conversation class nagevraagd waar hun graag eens een uitstapje heen wilden maken. 'TJa, we hebben eigenlijk alle bezienswaardigheden in en in de buurt van Kathmandu gezien. BEHALVE SUNDARIYAL. Maar daar gaan we toch niet heen aangezien dat te gevaarlijk is.' Dus ik stelde voor om daar met Karma eens over te praten, neee nee, anders weet hij toch dat wij dat hebben gevraagd. Nja, zo gezegd, zo gedaan. We hebben daar namelijk alleens over gepraat, en toen zei hij inderdaad ook dat het te gevaarlijk was. Maar wat bleek dus, hij had het over de zomer! (dan regent het erg veel en is de rivier inderdaad wild en gevaarlijk) Maar nee, als ik wilde kon ik samen met de ouderen naar Sundarijal, ik wist toch de weg dus dat was allemaal geen probleem. De vreugde van de kinderen kunnen jullie je niet voorstellen toen ik ze vertelde dat we morgen naar Sundarijal gaan. Ze dachten allemaal dat ik ze voor de gek hield.. Maar niet dus, de volgende dag ging het met de local busjes naar Sundarijal en we zijn veel verder gewandeld dan met de kleintjes, hebben superlekker geluncht en watergevechten gehouden totdat iedereen kletsnat was. Toen we terugliepen zei Tenzin Namdol, de oudste van t Hostel: ‘This was one of my most memorable days in my life. I will never forget this day..' En toen stonden me toch de tranen in mijn ogen hoor..

Ik besef nu, aangezien ik voor een paar dagen naar Rainbow Childrens Home in Pokhara ga, dat ik die kinderen hier echt ontzettend ga missen als ik eenmaal verder reis. Eigenlijk was ik van plan om na mijn 2 maanden hier inKathmandunaar Pokhara te gaan, maar omdat ik hier supergraag nog Lhosar wil vieren, en Karma zijn (zieke) moeder gaat opzoeken, gaan we nu voor een paar daagjes! En als ik terug ben, heb ik gelukkig nog tot en met 8 maart om nog meer onvergeetelijke momenten te creeeren voordat ik in het vliegtuig naar Bangkok, Thailand stap!

Heel veel liefs, en ik blog weer als ik terug uit Pokhara ben.
Juli

Reacties

Reacties

maurice

ik moet me schamen dat ik alweer een paar berichten geleden de laatste reactie heb geplaatst. Maar ik geniet nog van ieder bericht. Hier zijn de leerlingen volop bezig met de voorbereiding China. We vertrekken 3 juli. Dit jaar gaat Til mee, ben ik niet alleen en heb ik iemand die op mj let.
veel liefs Til en Maurice

Limmie

Woooh Juli, my dear,
ik geloof dat ik dit blog het leukste vind van alle die je tot nu toe hebt gepost!! Die anekdotes zijn zo leuk en grappig om te lezen! Je leven daar klinkt nu zo fijn (ben stiekem een klein beetje jaloers, maar ik gun je zoiets zeker van harte!:D). Vooral die Engelse grapjes met Use me of me ten enzo zijn geniaal haha, dan kan je dag toch niet meer stuk :P
Toppie dat je het "gerecht" pasta met tomatensaus goed hebt bereid voor de kinderen, zodat ze niet denken dat het altijd naar ketchup smaakt haha, en natuurlijk mag je blij zijn om je geslaagde missie!
Ik ben nu alweer benieuwd naar je volgende verhalen, vermaak je in Pokhara en Kathmandu, maar vergeet niet ook ons te vermaken met je leuke belevingen!
Heel veel liefs, Limmie

Christiane

Hoi Jule,
bedankt voor het nieuwe berichtje. Ik vindt het iedere keer heel interessant van je te lezen!
Felix heeft nu zijn citoeindtoets gehad. Nu heet het afwachten, maar hij zul vwo doen. Hij is blij in zomer op de middelbare te gaan.
Groetjes van Christiane

Tonneke

Hoi Jule,

Wat een schitterende verhalen...;) Ik heb er echt om moeten lachen. Blijf vooral je avonturen met ons delen!
Ik wens je nog heel veel plezier!

Groetjes,

Tonneke

Nadine

Hai, hai Juli! Ik ben super blij om weer een blog van je te kunnen lezen want het blijft nog altijd even leuk om over je avonturen te horen als je ze zo uitgebreid vertelt (aangezien ik de meeste dingen al kort heb gehoord)! De tijd lijkt nog steeds voorbij te vliegen en voordat we het doorhebben, zal je waarschijnlijk weer terug zijn.

Het blijft me alleen nog om te zeggen dat ik je nog steeds heel erg mis, maar weet dat je daar alleen maar meer levenservaring opdoet die je later vast goed zult kunnen gebruiken!
Geniet van de mooie tijd die je er nog gaat beleven en hoop snel (maar haast je niet!!!) weer iets van je te horen!

Heel veel liefs, Nadine

P.s.: Ik weet dat het een typfout is, maar Tibetanden vond ik toch wel errug grappig.

manfred

Beste Jule, Wat straalt er een enthousiasme uit dit verhaal van jou. Wat is het leuk om te lezen dat je zoveel plezier beleefd met de kinderen. De kinderen hebben de hemel (of welk ander paradijs dan ook) op aarde met jou. Hoe geliefd jij bij de kinderen bent is op de foto’s uit hun ogen te lezen. Ik hoop dat we nog vele van deze foto’s mogen ontvangen en dat we nog vele mooie verhalen van jou mogen lezen. Hou het plezier erin en geniet met volle teugen. Groetjes manfred.

Ghislaine Delahaye

Bonsoir Jule,
Wat boeiend om je verhalen te lezen! Die zijn zo levendig! Het is net of ik zelf eventjes daar ben en meekijk. Ik denk iedere keer dat je in een paar maanden tijd meer ervaring opdoet dan veel mensen in hun hele leven!
Je geeft je ook volledig en je bent zo leergierig (nu hindi leren...).
Ik denk dat de kinderen even dol op je zijn als jij op hen. Ze zullen je nooit vergeten en ik kan wedden dat je daar terug gaat...
Heel veel groetjes,
Ghislaine

deanna

tranen zijn mee over gekomen. (snif) Wat mooi dat het toch nog mogelijk is met zoveel eenvoud zoveel schoonheid te brengen in je leven en dat van anderen.

Knuff
We 4 from H'rath

Tom

Hé Jule of eigenlijk Julie,

sorry dat ik zo lang al niet meer heb gereageerd, maar ik blijf elke keer opnieuw genieten van je prachtige verhalen! Je hebt het zo te lezen super naar je zin!
Ik vind de anekdote van 'use me' echt geweldig!

En als ik zo je verhalen over wassen lees, vind ik het stiekem wel leuk om te zien dat je zo zelfstandig bent (en nog steeds lekker eigenwijs). Je doet zó veel levenservaring op; ik word er jaloers van...

Verder heb ik nog een vraagje aan je: mijn bijlesmeisje gaat naar India deze zomer met haar ouders en ze vroegen zich af of ze beter konden bellen uit belhuizen of met een mobiele telefoon en lokale simkaart. Scheelt het veel?

Wat fantastisch om te horen dat je naar Thailand gaat! Hopelijk ga je daar ook een toptijd beleven, maar ik ben nu al benieuwd naar je verhalen uit RCH...

Groetjes uit Voerendaal,
Tom
ps. Kun je niet zo'n momo uit het vorige blog meenemen? xD

bert elie

hallo Jule,

heel leuk om je berichten te lezen, enthousisme straalt er gewoon vanaf. Geniet ervan want wat jij doet kunnen de meeste alleen maar van dromen. Eenmaal gesetteld hier komt er normaal gesproken niets meer van zulk soort reizen. Door jou krijg ik steeds meer zin om op vakantie te gaan en over 1 week kan ik gelukkig instappen. Alleen niet zo lang als jij maar allez, 2 weken philipijnen is voor mij al meer als genoeg. Maar ik heb dan ook mijn eigen kinderen hier zitten. En ook die zal ik missen.
Heel veel liefs en groetjes uit, Kirchroa

Rupjuh!

daag Jule,

Na een tijd vertraging heb ik vandaag weer eeens de laaatste verhalen gelezen. ik vind het super om te lezen wat je allemaal doet voor die kinderen en hoe je met simpele activiteiten hun leven zo kunt veranderen. een simpel pasta gerecht maken is natuurlijk een pluspunt! dan te bedenken dat ik het vandaag nog gehad heb en jij al een hele tijd niet :) ook het uitstapje met het watergevecht en dan zoon uitspraak van zoon kind horen. lijkt me idd dat je dan wel een traantje wegpikt! Nou ''me three'' ben erg trost op je. super dat je die kinderen helpt met hun talen en dat je er zelf ook een vreemde taal van opsteekt!

Ik kijk alweer uit naar al je nieuwe Verhalen!

btw ik heb je kaartje gehad ^^ wel lief :)

Update NL:

hier is het gewoon koud. zo rond het vriespunt. is niet meer leuk. ziet er ook naar uit dat we maybe weer sneeuw krijgen. was net blij dat het weg was. hopen dat de lente snel komt :)

verder op scouting zit ik nu bij de pivo's we hebben het hok daar weer omgebouwt naar onze smaak. hebben afgelopen vrijdag nog een dropping gehad samen met de explorers en heb ik gewoon met de groep de laatste 3 kwartier door een akker gelopen xD tot we bij het eindpunt waren. De mac xD
De duitse mac! WHOEHOEE je krijgt gewoon een extra bigmac bij elk menu! (moest ik even melden!) haha

Duiken, Trainingen zijn niet veel veranderd. we hebben wel de speurtocht gehad. die door de explorers en een stel pivo's is uitgevoerd. nadat karsten en ik het bedacht hadden haha. was een super leuke avond. het thema was dan ook appels. ze moesten een liedje en een filmpje maken met appels enz. xD zeer amusante filmpjes zijn eruit gekomen. de speurtocht heeft zich afgespeelt op de berg van snowworld en eromheen. zeer geslaagd! 55 man hebben lol gehad en nog een 18 man organizatie ook!

Verder hebben we nu een busreis naar walibi geplant staan voor iedereen van de club. aanmeldingen gaan langzaam. 22 man nu ^^ maar dat komt wel goed hoop ik.

nou dat was m dan alweer! hoop snel weer wat van je te vernemen!
als je iets wilt weten van hoe het hier is! gewoon even mailen krijg je een verslag hahah !

''Me Ten'' is very trots op je! haha!

See yah, Love, Rupjuh! van dr debets?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!